مشاوره نیاز داری؟

09131705100

با ما در ارتباط باش

masihghasemilawyer

مشاوره نیاز داری؟

09131705100

مشاوره نیاز داری؟

masihghasemilawyer@gmail.com

 

جهات تخفیف در مجازات

جهات تخفیف در مجازات

گاهی شرایط جرم و شرایط متهم به گونه ای است که اعمال مجازات اصلی از نظر او منصفانه به نظر نمی رسد. مثلاً گاهی مجرم ماهیت و انگیزه مجرمانه ندارد, بلکه تحت تأثیر اعمال و سخنان وسوسه انگیزی قرار می گیرد که باعث ارتکاب جرم می شود یا مجرم به دلیل یک سری شرایط از ارتکاب جرم ابراز پشیمانی می کند. در این موارد و موارد مشابه, مجازات کیفری قابل تخفیف است. قانون به قاضی اجازه می دهد در صورت وجود دلایلی برای تخفیف جرم, مجازات را تخفیف دهد. شرع در این راستا کوشیده است این جهات و دلایل را بیان کند. در ادامه از وکیل حقوقی در اصفهان مسیح قاسمی به بررسی جهات تخفیف در مجازات خواهیم پرداخت.

جهات تخفیف در مجازات چیست؟

صرف نظر از اینکه هدف از مجازات در نظام حقوقی ایران ترساندن یا ایجاد ترس از ارتکاب جرم و بازدارندگی است, گاه در جریان دادرسی, قاضی با شرایطی مواجه می شود که می تواند مجازات را تخفیف دهد. کاهش مجازات قانونی به معنای کاهش مجازات مرتکبین به کمتر از حداقل است. عوامل تخفیفی که قانونگذار ارائه می کند به عنوان «عذر قانونی» شناخته می شود. علاوه بر این اختصارات دیگری نیز در اختیار دادگاه قرار دارد و به آنها «عذر قضایی» می گویند. نکته بعدی در مورد تخفیفات قانونی استفاده از این گونه مجازات ها فقط در جرایم پیشگیرانه, کیفری, تربیتی و آسیب پذیر است. این مجموعه با دارا بودن سابقه ای درخشان در امر تخفیف در مجازات, می تواند تمام این روند را با بهترین قیمت و کیفیت انجام دهد.
مجازات یعنی نیازی به انتقام و خسارت مالی ندارد و در موارد ارتکاب حرام شرعی یا تخلف از قوانین کشور, طبق قانون تعیین و اعمال می شود. جهات تخفیف در مجازات برای افرادی که مرتکب جرم شده اند در قانون ایران پیش بینی شده و مجازات برای آنها نیز پیش بینی شده است. در واقع در مراجع قضایی که به پرونده های کیفری رسیدگی می کنند, گاهی ادله قاضی یکی از راه های تخفیف مجازات محسوب می شود که در شرع به این راه ها اشاره شده است. قانون جزایی که قانونی است که قانون از آن به عنوان عذر قانونی یاد می کند.

جهات تخفیف در مجازات | مسیح قاسمی

جهات تخفیف در مجازات

انواع جهات تخفیف در مجازات چیست؟

یکی از موارد تخفیف در مجازات, اختیاری بودن آن می باشد, یعنی اگر مجرم به دلیل احکام قانونی و تعیین جهات تخفیف, حق تخفیف داشته باشد; دادگاه ملزم به اعمال تخفیف نیست, بلکه تخفیف در صلاحیت دادگاه است و قاضی حتی اگر شرایط لازم را داشته باشد, ملزم به اجرای تخفیف نیست. در ادامه به بررسی انواع جهات تخفیف در مجازات خواهیم پرداخت.

1. توجه به شرایط اجتماعی متهم

نکته دیگری که می تواند در کاهش مجازات متهم موثر باشد توجه به سابقه بد متهم و شرایط اجتماعی وی در جامعه است تا مرجع قضایی که صلاحیت رسیدگی به پرونده را دارد نیز در این خصوص اقدام کند. این رابطه علاوه بر رسیدگی به پرونده, رسیدگی به پرونده سایر تحقیقات انجام شده در رابطه با این جنایت را آسان تر می کند. وی این عوامل را با بررسی اینکه آیا متهم سابقه کیفری بدی دارد, چگونه در جامعه شناخته شده و رفتار می کند, مریض یا مسن بودن متهم و احراز شرایط محکومیت خود را بررسی می کند.

2. اقرار به جرم

یکی دیگر از جهات تخفیف در مجازات که می تواند در تخفیف مجازات بسیار موثر باشد این است که متهم قبل از دادرسی یا در حین تحقیقات به جرم خود اعتراف کند و در جریان رسیدگی به دادگاه کمک کند. قابل ذکر است, اقرار به جرم بسیار می تواند در روند تخفیف مجازات به مجرم کمک کند.

3. دخالت شریک و معاون در ارتکاب جرم

پس از تأیید دادگاه مبنی بر کمک شریک یا قائم مقام متهم در ارتکاب جرم, قاضی می تواند به تشخیص خود مجازات جرم را تخفیف دهد و بنابراین مجرم حق تخفیف جرم خود را خواهد داشت.

جهات تخفیف در قانون مجازات اسلامی | مسیح قاسمی

جهات تخفیف در قانون مجازات اسلامی

4. همکاری متهم در دادرسی

گاهی پیش می آید که شخص مرتکب جرم, همدست و معاون او باشد و به دلایلی این افراد دستگیر نشدند و به جرمشان رسیدگی نشد و فردی که در این مورد دستگیر شد. این امر می تواند با همکاری و راهنمایی بازپرس پرونده در جریان رسیدگی ضروری باشد. مثلاً اگر مدت حبس او طولانی است, باید کم شود یا مشروط به آزادی شود.

5. بخشیدن شاکی

اولین مورد در جهات تخفیف در مجازات مورد استناد قرار می گیرد, عفو مدعی است. یعنی به نحوی که مدعی می تواند جنایتکار را در حین دادرسی یا قبل از آن و اگر جرم مثلاً قتل باشد عفو کند. همچنین در جنبه کلی هر چند فردی فوت کرده است ولی ضارب به دلایل عمومی و امنیت جامعه به حبس محکوم می شود و می توان آن را تخفیف دانست.

توبه مجرم چگونه بر تخفیف مجازات تاثیر می گذارد؟

توبه در قانون به عنوان یکی از موارد تخفیف مجازات شناخته شده است, به طوری که در صورت پشیمانی مجرم از جرم ارتکابی و درخواست توبه و اصلاح, قانون می تواند به این موضوع نگاه کرده و تخفیف آن را مدنظر قرار دهد. بدین منظور در ماده 115 قانون مجازات اسلامی آمده است که در جرایم جز درجات 8 تا 6 در صورت اظهار ندامت مجرم, دادگاه می تواند نسبت به جرم ارتکابی تخفیف های لازم را اعمال کند.

جهات تخفیف مجازات مواد مخدر | مسیح قاسمی

جهات تخفیف مجازات مواد مخدر

بررسی جهات تخفیف در مجازات

در این مقاله از دفتر حقوقی وکیل مسیح قاسمی به بررسی جهات تخفیف در مجازات پرداختیم. همچنین شما می توانید امور تخفیف در مجازات را با بهترین کیفیت و قیمت به این مجموعه بسپارید. این تخفیف فقط برای جرایم قابل مجازات اعمال می شود. بنابراین امکان اعمال تخفیف از نظر انتقام و مرگ وجود ندارد. چنانچه پس از رسیدگی, دادگاه تجدید نظر ضمن تأیید رأی بدوی, متهم را مستحق تخفیف تشخیص دهد, می‌تواند مجازات وی را تخفیف دهد, هرچند محکوم علیه تجدید نظر خواهی نکرده باشد. اگر دادگاه به یکی از طریق اجمالی مجازات را تخفیف دهد, دادگاه تجدید نظر نمی تواند به همین ترتیب مجازات را تخفیف دهد, اما می تواند مجازات را به طریق دیگر تخفیف دهد. قابل ذکر است, شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با مشاوران این مجموعه تماس حاصل فرمایید. مسیح قاسمی همچنین بهترین وکیل طلاق در اصفهان می باشد و آماده خدمترسانی به شما عزیزان می باشد.



تماس با وکیل